شهادت امام حسن عسگری علیه السلام


بار دیگر شد ز کینه                زنده غم های مدینه

چون بقیع ، سامرا از کین خراب است       قلب شیعه در این ماتم کباب است



شهادت آن حضرت را روز جمعه هشتم ماه ربيع الاول سال 260هجری نوشته اند .در کيفيت وفات آن امام بزرگوار آمده است : فرزند عبيدالله بن خاقان گويد روزی برای پدرم ( که وزير معتمد عباسی بود ) خبر آوردند که ابن الرضا - يعنی  حضرت امام حسن عسکری - رنجور شده ، پدرم به سرعت تمام نزد خليفه رفت و خبر را به خليفه داد . خليفه پنج نفر از معتمدان و مخصوصان خود را با او همراه کرد . يکی از ايشان نحرير خادمبود که از محرمان خاص خليفه بود ، امر کرد ايشان را که پيوسته ملازم خانه آن حضرت باشند ، و بر احوال آن حضرت مطلع گردند . و طبيبی را مقرر کرد که هر بامداد و پسين نزد آن حضرت برود ، و از احوال او آگاه شود . بعد از دو روز برای پدرم خبر آوردند که مرض آن حضرت سخت شده است ، و ضعف بر او مستولی گرديده . پس بامداد سوار شد ، نزد آن حضرت رفت و اطبا را - که عموما اطبای  مسيحی و يهودی در آن زمان بودند - امر کرد که از خدمت آن حضرت دور نشوند و قاضی القضات ( داور داوران ) را طلبيد و گفت ده نفر از علمای مشهور را حاضر گردان که پيوسته نزد آن حضرت باشند . و اين کارها را برای  آن مي کردند که آن زهری  که به آن حضرت داده بودند بر مردم معلوم نشود و نزد مردم ظاهر سازند که آن حضرت به مرگ خود از دنيا رفته ، پيوسته ايشان ملازم خانه آن حضرت بودند تا آنکه بعد از گذشت چند روز از ماه ربيع الاول سال 260 ه . ق آن امام مظلوم در سن  29سالگی از دار فانی به سرای باقی رحلت نمود . بعد از آن خليفه متوجه تفحص و تجسس فرزند حضرت شد ، زيرا شنيده بود که فرزند آن حضرت بر عالم مستولی  خواهد شد ، و اهل باطل را منقرض خواهد کرد ... تا دو سال تفحص احوال او مي کردند ... . اين جستجوها و پژوهشها نتيجه هراسی بود که معتصم عباسی و خلفای قبل و بعد از او - از طريق روايات مورد اعتمادی که به حضرت رسول الله (ص ) مي پيوست ، شنيده بودند که از نرگس خاتون و حضرت امام حسن عسکری علیه السلام فرزندی پاک گهر ملقب به مهدی آخر الزمان - همنام با رسول اکرم (ص ) ولادت خواهد يافت و تخت ستمگران را واژگون و به سلطه و سلطنت آنها خاتمه خواهد داد . بدين جهت به بهانه های  مختلف در خانه حضرت عسکری علیه السلام رفت و آمد بسيار مي کردند ، و جستجو مي نمودند تا از آن فرزند گرامی اثری بيابند و او را نابود سازند . به راستی داستان نمرود و فرعون در ظهور حضرت ابراهيم علیه السلام و حضرت موسی  علیه السلام تکرار مي شد .

    

آداب نکوداشت هشتم و نهم ربیع‌الاول از زبان میرزا جوادآقا ملکی تبریزی


مراقبه‌کننده باید در روز شهادت امام عسکری(ع) به هر نحو که می‌تواند حضرت را زیارت کرده و آن را به امام زمان(عج) تسلیت گوید و خیرات و برکاتی که از آن ناحیه ولی‌عصر(عج) بر مردمان خواهد رسید را متذکر شود.
به گزارش فارس، میرزا جواد‌آقا ملکی تبریزی در کتاب ارزشمند «المراقبات» درباره سلوک و منش انسان در روزهای هشتم و نهم ربیع‌الاول آورده است:
 
در روایت وارد شده است که شهادت امام ابی محمد حسن عسکری علیه‌السلام، در روز هشتم ربیع‌الاول روی داده است. در این خصوص برای مراقبه کننده شایسته است که در این روز محزون و اندوهگین باشد، به ویژه از این روی که صاحب مصیبت در این روز، حجت عصر و امام زمان، حضرت مهدی عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف است.
 
پس با هر آنچه به نظرش می‌آید، آن حضرت را زیارت نموده و هر طور که مناسب می‌داند به امام زمان(ع) تعزیت و تسلیت گوید.
 
آنگاه به میمنت امامت آن امام همام(ع) به درگاه خداوند متعال شکرگذاری کند، و از غیبت آن امام و دوری‌اش اظهار تأثر کرده و عصر ظهور و فوایدی که از آن امر بر دین عاید خواهد شد و انوار و خیرات و برکاتی که از آن ناحیه بر مردمان خواهد رسید، متذکر شود.
 
اما روز نهم ربیع‌الاول:
 
طبق تنها روایتی که وارد شده و در دست است، هلاک دشمن خداوند در این روز واقع شده است. پس باید که مراقبه‌کننده در خصوص فضیلت آن و ارزش خوشحالی در آن روز گفت‌وگو کند که همانا این روز، روز شادمانی شیعیان آل محمد(ص) است.
 
به درستی که این امر بین شیعیان مشهور است، هر چند که دیگر روایات وارد شده، با آن موافقت ندارد و چنین به نظر می‌رسد که ممکن است که «تقیه» مقتضی تغییر وقت بوده باشد. با این وجود، بعید نیست که به وجهی از وجوه بتوان جهتی برای انطباق با آن یافت.
 
به هر روی، برای دوستداران آل محمد(ص) شایسته است، هر چند از روی تعبد به همین یک روایت، برای هلاکت یافتن او اظهار شادمانی و سرور کنند، با این التفات که سرور و شادمانی به هلاکت دشمنان خداوند، منحصراً شایسته اولیا و دوستداران خالص خداوندی است.
 
از این روی، اگر اعمال و رفتار او تصدیق کننده ولایت و محبت نباشد، لازم است که با اظهار سرور خود، احساس شرم کند،چه او خود نیز خالی از کوتاهی از ولایت و محبت نیست.
 
اقل و کمترین چیز در اظهار سرور برای هلاکت یافتن دشمن خداوند و دشمن دوستان خداوند آن است که انسان خود را با ارتکاب محرمات الهی، در سلک دشمنان درنیاورد، چه مخالفت امر الهی را نمودن، ضد و خلاف «حب» است و آن، با اظهار سرور نسبت به هلاکت یافتن دشمن دوست در تناقض و تنافی است.

عکس از سفر پیاده نجف تا کربلا اربعین 1434

در این پست تعدادی از عکسهایی که در سفر پیاده اربعین امسال (1434) از نجف تا کربلا قسمت شد و رفتیم براتون قرار دادیم.(عکس از زائر پیاده)

لطفا برای دیدن عکسها به ادامه ی مطلب مراجعه فرمایید


ادامه نوشته

عکسهایی از حضور کودکان در پیاده روی نجف تا کربلا اربعین 1434

برای مشاهده ی عکسها به ادامه ی مطلب مراجعه فرمایید








عکس از زائر پیاده
ادامه نوشته

عکسهایی از موکبهای مسیر پیاده روی نجف تا کربلا اربعین 1434

در مسیر پیاده روی نجف تا کربلا تقریبا قدم به قدم موکبهایی وجود دارند که در این چند روز وقت و مال خود را صرف خدمت خالصانه به زائرین پیاده می کنند.البته این خالصانه که میگویم تا نبینید درک نمیکنید.آنجاست که تفاوت را احساس میکنید بین خدامی خودمان در مجالس ائمه و خدمت آنها.

در ادامه این پست عکسهایی از موکب های مسیر نجف تا کربلا پیاده روی اربعین سال 1434 قرار داده شده است(عکس از زائر پیاده)

برای دیدن عکسها به ادامه ی مطلب مراجعه فرمایید



ادامه نوشته

سفر پیاده کربلا و سفر پیاده مشهد

 مسیر نجف تا کربلا 80 کیلومتر است که معمولاً در 3 روز به صورت پیاده طی می‌شود، اما همت بالایی می‌طلبد که همین مسیر به ظاهر کوتاه را بیشتر از 100 بار طی کنی و باز هم مشتاق زیارت آقا باشی!

در تمام طول مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا، تیرهای چراغ برقی به فاصله 50 متری هم وجود دارد که از 1 تا 1460 شماره‌گذاری شده‌اند و به نوعی خط نشان هستند که چقدر از مسیر طی شده و چه قدر باقی است.

اربعین امسال قسمت شد و بیش از صد تن از اعضای کاروان پیاده روی ولایت عشق شهرستان علی آباد کتول فاصله ی نجف تا کربلا رو با پای پیاده طی کردند.این نفرات در دو کاروان مجزا راهی این سفر شدند.بعضی ها با  کاروان دانشجویی خدام الحسین علیه السلام و بعضی دیگر کاروانی که به صورت انفرادی راهی این سفر پیاده شد.

همزمان با حرکت کاروان پیاده نجف تا کربلا طبق معمول هر ساله کاروان پیاده روی ولایت عشق شهرستان علی آباد کتول نیز سفر پیاده به آستان مقدس آقا علی بن موسی علیه السلام رو آغاز کرد و بعضی از بچه هایی که سفر کربلا بودن بعد از بازگشتشون بلافاصله راهی سفر پیاده ی مشهد شدن و تقریبا سه چهار روز آخر پیاده روی مشهد رو هم حضور داشتن و هم کربلایی شدن و هم مشهدی


بیش از 13 قرن از واقعه جانسوز عاشورا می‌گذرد. کربلا که در نخستین اربعین حسینی شاهد حضور جابر بن عبدالله انصاری بود، بعد از آن نیز عاشقان دیگری را زیارت کرد که با پای پیاده از اقصی نقاط جهان در سالروز اربعین سید و سالار شهیدان سراسیمه همراه با عشق آتشین به مولای خویش رهسپار سرزمین حسینی شدند.
 
این سنت حسنه از چنان اهمیت والایی برخودار است که صادق امت رسول(ص) این چنین از ارزش پیاده‌روی به سوی حرم مطهر اباعبدالله الحسین(ع) سخن می‌گوید: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، خداوند به هر قدمى که بر میى‏دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می‏فرماید و یک درجه مرتبه‏اش را بالا مى‏برد، وقتى به زیارت رفت، حق تعالى دو فرشته را موکل او مى‏‌فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسند و وقتى برگشت با او وداع کرده و به وى مى‏‌گویند: اى ولىّ خدا! گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل‌بیت رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد. (کامل الزیارات ص134)

دانلود کلیپهای پیاده روی نجف تا کربلا اربعین 1434

در این پست سه کلیپ در بر گیرنده ی گوشه ای از پیاده روی میلیونی نجف تا کربلا اربعین سال 1434 جهت دانلود براتون آماده شده..اضافه میشود که در این پیاده روی عظیم بیش از 100 تن از اعضای کاروان پیاده روی ولایت عشق شهرستان علی آباد کتول در دو کاروان مجزا شامل یک کاروان دانشجویی و کاروان دیگر به صورت انفرادی حضور داشتند


کلیپ اول از یک مرد میانسال معلول در حال پیاده روی

برای دانلود اینجا کلیک کنید

کلیپ دوم از یک دختر بچه ی معلول در حال پیاده روی

برای دانلود اینجا کلیک کنید

کلیپ سوم از حضور میلیونی مردم در پیاده روی اربعین نجف تا کربلا

برای دانلود اینجا کلیک کنید

کلیپ چهارم یک موکب که معروف به فلافل سرعتی بود

بازگشت كاروان اُسرا از شام به کربلا

اهل بيت عليهم السلام به سفر خود ادامه دادند تا به دو راهى جاده عراق و مدينه رسيدند، چون به اين مكان رسيدند، از امير كاروان خواستند تا آنان را به كربلا ببرد، و او آنان را به سوى كربلا حركت داد، چون به كربلا رسيدند، جابر بن عبد الله انصارى (5) را ديدند كه با تنى چند از بنى هاشم و خاندان پيامبر براى زيارت حسين عليه السلام آمده بودند، همزمان با آنان به كربلا وارد شدند و سخت گريستند و ناله و زارى كردند و بر صورت خود سيلى زده و ناله‏هاى جانسوز سر دادند و زنان روستاهاى مجاور نيز به آنان پيوستند، (6)  زينب عليها السلام در ميان جمع زنان آمد و گريبان چاك زد و با صوتى حزين كه ‏دلها را جريحه ‏دار مى‏كرد مى‏گفت: «وا  اخاه! وا حسيناه! وا حبيب رسول الله و ابن مكة و منا! و ابن فاطمة الزهراء! و ابن علي المرتضى! آه ثم آه!» پس بيهوش گرديد...

به ادامه ی مطلب مراجعه فرمایید

ادامه نوشته

از شور عاشورا تا پيام‏هاي حسيني

از شور عاشورا تا پيام‏هاي حسيني
پيامبر صلي‏الله ‏عليه ‏و‏آله‏وسلم : «مكتوب عن يمين العرش انَّ الحسين مصباح الهدي و سفينة‏النجاة»1
همره هر موج خونش، گوهري ممتاز دارد كربلا در سينه‏ اش پنهان هزاران راز دارد کربلا
عبارت حماسه و شور حسيني، به طور مكرر در ميان مردم ما به كار رفته است و تحقق آن، كه مربوط به جنبه عاطفي و احساسي «عاشقان حسيني» است تأثيرات فراوان داشته و شايد از كمترين عامل مؤثر (شور و احساسات) بيشترين تأثير (ايجاد و حفظ ايمان و افزايش آن) را داشته‏ايم.
مگر نه اين است كه دينِ انبوهي از مردم ما در ايّام محرّم و يا عاشورا زنده يا زنده‏تر مي‏شود و باعث حفظ و افزايش ايمان آنها است.

آيا اين واقعيت تاريخي كه جرقّه و شروع انقلاب و اعلان برائت از حكومت ظلم و فساد شاهنشاهي از محرّم 41 شروع شد، قابل انكار است؟ و يا اين كه مؤثرترين و پيروزمندترين عمليات‏هاي نظامي در دوران جنگ هشت ساله با سينه زني‏ها و رمز ياحسين عليه‏السلام و شروع شده است... و اين كه تأثير گذاري فراوان و نهفته و قابل هدايت و جهت دهي (تأكيد بر شعور حسيني) موجب شد كه سياست دشمنان دين بركم رنگ و بي‏محتوا كردن و در برخي مواقع، برنابودي شور و حماسه و عزاداري سالار شهيدان دچار شكست شود....

لطفا به ادامه مطلب مراجعه فرمایید

ادامه نوشته

جايگاه اربعين حسيني از ديدگاه امام خامنه ای

اهميت اربعين از کجاست ؟ صرف اينکه چهل روز از شهادت شهيد مي گذرد ، چه خصوصيتي دارد ؟ اربعين خصوصيتش به خاطر اين است که در اربعين حسيني ياد شهادت حسين زنده شد و اين چيز بسيار مهمي است . شما فرض کنيد اگر اين شهادت عظيم در تاريخ اتفاق مي افتاد يعني حسين بن علي و بقيه شهيدان در کربلا شهيد مي شدند ، اما بني اميه موفق مي شدند همانطور که خود حسين را و ياران عزيزش را از صفحه روزگار برافکندند و جسم پاکشان را در زير خاک پنهان کردند ، ياد آنها را هم از خاطره نسل بشر در آن روز و روزهاي بعد محو کنند .ببينيد در اين صورت آيا اين شهادت فايده اي براي عالم اسلام داشت ؟ يا اگر هم براي آن روز يک اثري مي گذاشت ، آيا اين خاطره در تاريخ هم ، براي نسلهاي بعد هم ، براي گرفتاريها و سياهي ها و تاريکي ها و يزيديهاي دوران آينده تاريخ هم اثري روشنگر و افشا کننده داشت ؟ اگر حسين شهيد مي شد ، اما مردم آن روز و مردم نسلهاي بعد نمي فهميدند که حسين شهيد شده ، آيا اين خاطره چه اثري و چه نقشي مي توانست در رشد و سازندگي و هدايت و برانگيزانندگي ملتها و اجتماعات و تاريخ بگذارد ؟

به ادامه مطلب مراجعه فرمایید

ادامه نوشته

غیبت این گناه بزرگ یعنی

بسمه تعالی

غیبت این گناه بزرگ یعنی

غیبت یعنی:سخنی یا حالتی یا رازی از کسی پشت سر او بیان کردن که اگر متوجه شود ناراحت می شود.خواه عیب جسمانی باشد،اخلاقی باشد یا در اعمال و سخن او باشد حتی مواردی مانند لباس،همسر،خانه،فرزندان طرف را هم شامل می شود.
((واقعا یک گناه و این همه زشتی و بدبختی بیاییم به خودمان رحم کنیم))

1-چه مثال سنگین و هشدار دهنده ای قرآن زده است که غیبت کردن مثل خوردن گوشت مرده است.(سوره ی حجرات-آیه12 )
2-بر اساس آیه 36 سوره اسراء شنیدن غیبت حرام و خطرناک و مسئولیت آور است،لذا حق شنیدن غیبت را هم نداریم.
3-هتک حرمت انسان ها و ترور شخصیت افراد گناه کبیره و حرمت مومن از حرمت خانه خدا هم بالاتر می باشد
4-درست شدن بی اعتمادی اجتماعی و اشاعه فشاء در جامعه که 2عذاب دارد
5-ترویج سوء ظن و بدگمانی،سست شدن پایه های همکاری و تعاون در جامعه
6-درگیری و نزاع ها که گاهی منجر به نقص عضو یا قتل می شود
7-گناه غیبت از گناه زنا و رباخواری هم بیشتر است
8-انسان را از ولایت خداوند بیرون و بسوی ولایت شیطان سوق می دهد.ایمان را نابود و به باد می دهد
9-انسان در همین دنیا رسوا می شود قبر و قیامت که نگو و نپرس چه بدبختیها و عذاب ها و حسرت ها و...دارد
10-سبب عذاب قبر میشود که یک سوم عذاب قبر به خاطر غیبت کردن و سخن چینی (نمامی)میباشد
11-سبب پذیرفته نشدن نماز تا 40 روز میشود.
12-اعمال نیک انسان غیبت کننده در پرونده ی اعمال انسان غیبت شونده ثبت میشود.
13-غیبت کننده اگر توبه کند جز آخرین افرادی میباشد که وارد بر بهشت می شود و اگر توبه نکند جز اولین نفراتی می باشد که وارد دوزخ میشود
14-آتش کینه و عداوت،نفاق و دشمنی را روشن می کند
15- این گناه بزرگ حق الناسی درست می کند که چون آبروی دیگران ریخته میشود،جبران آن یا مقدور نیست و یا خیلی سخت میشود
16-ریشه ی غیبت بخل،حسد،کینه توزی،عداوت،خود برتر بینی،کسب جایگاه نزد دیگران پیدا کردن،تمسخر و ... میباشد
17-غیبت نشانه ی بی تقوایی و موجب رسوایی آخرین تلاشهای انسان عاجز میباشد
18-با غیبت انسان از ورود به بهشت محروم میشود
19- حضرت علی علیه السلام میفرمایید:فرد غیبت کننده خورشت سگهای جهنمی است
20-اعمالی که انسان انجام میدهد به آسمانها میرود ولی اعمال کسی که غیبت میکند از همان آسمان اول برگشت داده میشود

گذشته ها گذشت اگر تا بحال متوجه این مسائل نبوده ایم توبه کنیم و با خواندن دعای دوشنبه خودمان را پاک کنیم،که آن طرف خیلی سخت است

گردآورنده : علی گل      منبع : روزنامه ی کیهان-صفحه ی معارف 1391/07/15

 

قبر و عذاب قبر چیست؟

دنیای قبر و سرانجام و سرنوشت حیات انسانی همیشه مورد توجه آحاد بشریت در طول حیاتش بوده است که از آن جمله می‌توان به اهمیت سرنوشت وی پس از مرگ زمینی اشاره کرد که همواره انسان‌ها با مراجعه به منابع مختلف در پی آگاهی از آن بوده‌اند.
 
به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، پرسشی «درباره قبر و عذاب قبر» و پاسخ به آن را در اختیار ما قرار داده است که متن آن به شرح زیر است

ادامه نوشته